آخرین خبرهای هوانوردی:
ثبت سفارش
سفارش کالا
    56 54 547 0912 
   
سفارش کالا

مشاوره رایگان درسی ....

کانال رسمی...

ضمانت محصولات هوانوردی
یک خرید عالی و فوق العاده به همراه یک ضمانت معتبر را با ما تجربه کنید. تمامی محصولات فروشگاه هوانوردی آسمان دارای ضمانت می باشند. فروشگاه هوانوردی آسمان در ۱۵ بهمن ماه سال ۱۳۸۴ به عنوان اولین و بزرگترین فروشگاه هوانوردی فعالیت خود را آغاز نمود.
آمار بازدیدکنندگان
اخبار هوانوردی
1392/12/03 00:00

علت زمینگیر شدن فوکرها در ایران

رییس سازمان هواپیمایی کشوری از رشد 16 درصدی اعزام و پذیرش مسافر در کشور در پنج ماهه نخست امسال خبر داد و توضیحاتی درباره دلیل زمین‌گیر شدن هواپیماهای فوکر در ایران ارائه داد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، علیرضا جهانگیریان امروز یکشنبه اظهار کرد: در پنج ماه نخست امسال 162 هزار پرواز در کشور انجام شده و نزدیک به 20 میلیون مسافر نیز در قالب این پروازها جابه‌جا شده‌اند. پروازهای داخلی ما رشدی 8.5 درصدی داشته و پروازهای بین‌المللی نیز در زمینه تعداد مسافران به 4 میلیون و 800 هزار نفر رسیده است.

وی درباره آمار افزایش تعداد پروازهای عبوری از حریم هوایی کشور نیز گفت: با توجه به بحران‌های سیاسی در کشور عراق و سقوط هواپیما در کشور اوکراین بار ترافیک فضای هوایی ایران افزایش محسوسی داشت و آمار پنج ماه آن به 82 هزار پرواز رسید. این درحالی است که در سال گذشته این آمار 68 هزار پرواز را شامل می شد که رشدی 20 درصدی را در این زمینه نشان می‌دهد.

رییس سازمان هواپیمایی کشوری اضافه کرد: از مرداد ماه به این سمت آمار پروازهای روزانه در حریم هوایی ایران به بیش از 900 پرواز رسیده و با برگزاری جلسات متعددی که در کوآلالامپور و قاهره داشته‌ایم در تلاشیم پروازهای بین المللی عبوری از ایران طوری سازمان دهی شود که در آینده نیز این روند به شکلی ثابت باقی بماند.

جهانگیریان درباره آمار افزایش توان ناوگان مسافرتی کشور نیز اظهار کرد: با توجه به باقی ماندن تحریم‌ها و محدودیت بالای ایران در خرید هواپیماهای جدید تقریبا ظرفیت صندلی‌های کشور هیچ تغییری نسبت به سال گذشته نداشته است. در حال حاضر 140 فروند هواپیمای مسافربری با 22 هزار صندلی فعال در حریم هوایی ایران پرواز می کردند و هر چند در سال گذشته سه فروند هواپیمای مسافربری جدید با 500 صندلی فعال به ناوگان هوایی کشور اضافه شدند، اما با توجه به این که هواپیمای قدیمی مجبور به خروج از ناوگان شدند تقریبا ظرفیت مسافرتی کشور هیچ تغییری نکرد.

وی درباره آمار تاخیر پروازها در پنج ماه نخست امسال نیز گفت: تعداد پروازهای تاخیری افزایش یافته، اما میزان زمان کل این تاخیرها کاهش یافته است. دلیل اصلی افزایش تعداد پروازها بالا رفتن عدد کل پروازهای انجام شده در کشور است و البته دو فرودگاه تهران و تبریز نیز به دلیل مسائل عمرانی که داشتند و محدودیتی که در فضای پارک هواپیماها در نزدیکی باند ایجاد کردند به زمان تاخیرها افزودند.

رییس سازمان هواپیمایی کشوری به انجام پروازهای حج تمتع امسال از فرودگاه امام نیز اشاره کرد و توضیح داد:‌خوشبختانه با هماهنگی‌های صورت گرفته با سازمان حج و شرکت فرودگاه‌های کشور امسال پس از چندین سال برنامه ریزی پروازهای حج امسال سرانجام به فرودگاه امام منتقل شد که ارزیابی‌های ما نشان از این دارد که مسافرین و حجاج نیز از این عملکرد راضی بودند.

جهانگیریان به اجرای طرح متنوع سازی نرخ بلیت هواپیما در چند ماه گذشته نیز اشاره کرد و تصریح کرد: طبق ماده 161 برنامه پنجم توسعه ما موظف به اجرای طرح متنوع سازی نرخ بلیت هواپیما بودیم که البته با توجه به این که هنوز زیرساخت‌های لازم برای آزادسازی قیمت هواپیما به دلیل نبود ظرفیت کافی ناوگان مسافرتی وجود ندارد، در حال حاضر طرح متنوع سازی قیمت بلیت‌ها استارت خورد.

وی اضافه کرد:‌سازمان هواپیمایی کشوری در طول چند ماهه‌ای که از اجرای این طرح می‌گذرد نظارت‌های ویژه‌ای بر عملکرد آن داشته و بازرسان سازمان به بسیاری از آژانس‌ها سرکشی کردند که دراین زمان حدود 200 دفتر به دلیل برخی تخلفات اخطار گرفتند، مجوزشان 16 درصد تعلیق شد و 18 درصد نیز لغو مجوز شدند.در این زمینه سیستم اطلاع رسانی سازمان هواپیمایی کشوری نیز فعال شده و کلیه تخلفاتی که در زمینه گرانفروشی قیمت بلیت و یا هر گونه تخلف دیگر از سوی مردم گزارش می شود را پیگیری می‌کند.

رییس سازمان هواپیمایی کشوری با بیان این‌که در حال حاضر یکی از اصلی ترین مشکلاتی در زمینه اجرای طرح متنوع سازی قیمت بلیت فعالیت دفاتری است که بدون مجوز سازمان فعالیت می کنند، گفت: این مساله باعث شده در برخی موارد بلیت نهایی که به دست مسافر می رسد با چند دست چرخش و افزایش بها روبرو شوند که البته سازمان تلاش کرده در این زمینه اقدامات نظارتی لازم را برای کنترل آن‌ها عملیاتی کند که امیدواریم در آینده نزدیک تمامی آن‌ها با دریافت مجوز رسمی و در چارچوب سیاست‌های سازمان به فعالیت‌های خود ادامه دهند.

جهانگیریان درباره تغییر و تحولات انجام شده در مورد خرید قطعات هواپیما از سوی شرکت‌های هواپیمایی نیز اظهار کرد: نمی توان گفت که شرکت های سازنده قطعات پس از توافق ژنو از ارائه قطعات به شرکت‌های ایرانی امتناع می کنند، بسیاری از شرکت‌های ما توانسته‌اند کلیه اطلاعات مورد نیاز خود برای دریافت قطعات جدید را از طریق شرکت‌های سازنده دریافت کنند و در این زمینه محدودیتی نداشته است.

وی ادامه داد: اما اصلی ترین مشکل در زمینه خرید قطعات طولانی بودن پروسه‌ای است که شرکت های سازنده برای فروش آن‌ها به شرکت‌های ایرانی در نظر می گیرند که این مساله باعث شده محدودیت‌هایی در دریافت این قطعات به وجود بیاید. از سوی دیگر همچنان بسیاری از فعالیت مالی و بانکی کشور در عرصه بین المللی محدودیت دارد و این مساله برای نقل و انتقال هزینه قطعات مشکل ساز است.

رییس سازمان هواپیمایی کشوری درباره شایعات مطرح شده پیرامون بالا بودن قیمت ارائه شده از سوی شرکت‌های سازنده قطعات به شرکت‌های هواپیمایی ایران نیز گفت: معمولا شرکت‌های سازنده در کنار قطعاتی که ارائه می کنند تعهداتی را نیز در نظر می گیرند که این مساله قیمت تمام شده قطعه را بالا می برد.البته در تمامی موارد این طور نبوده و به دلیل تنوع بالای قطعات هواپیما نمی توان نظر قطعی درباره گرانی قطعات ارائه کرد.

جهانگیریان افزود: در این حوزه تنها مشکلی که داشته‌ایم عدم همکاری شرکت رولز رویس با جمهوری اسلامی ایران بوده است، این شرکت با توجه به این که انحصار موتورهای هواپیمای فوکر در اختیار دارد، برای ما از اهمیت بالایی برخوردار است و عدم همکاری این شرکت باعث شده بسیاری از هواپیماهای فوکر ما همچنان زمین‌گیر باقی بمانند.

نظرات

نظر شما جهت ثبت نظر خود در وب سایت عضو شوید
برچسب ها :