آخرین خبرهای هوانوردی:
ثبت سفارش
سفارش کالا
    56 54 547 0912 
   
سفارش کالا

مشاوره رایگان درسی ....

کانال رسمی...

ضمانت محصولات هوانوردی
یک خرید عالی و فوق العاده به همراه یک ضمانت معتبر را با ما تجربه کنید. تمامی محصولات فروشگاه هوانوردی آسمان دارای ضمانت می باشند. فروشگاه هوانوردی آسمان در ۱۵ بهمن ماه سال ۱۳۸۴ به عنوان اولین و بزرگترین فروشگاه هوانوردی فعالیت خود را آغاز نمود.
آمار بازدیدکنندگان
اخبار هوانوردی
1394/01/08 00:00

ساخت فرودگاه در خراسان توجیه اقتصادی ندارد

مدیرکل فرودگاه‌های خراسان رضوی ساخت فرودگاه مسافربری را فاقد توجیه اقتصادی دانست.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)– منطقه خراسان، محمدباقر قاسم‌زاده ظهر امروز در جلسه بررسی روند ساخت فرودگاه منطقه‌ای شهید مدرس که در اداره راه و شهرسازی کاشمر برگزار شد، با بیان اینکه ساخت فرودگاه مسافربری هزینه‌های نگهداری و بهسازی زیادی بعد از راه‌اندازی به دنبال دارد، افزود: در حال حاضر برای فرودگاه مشهد در حوزه نگهداری و بهسازی سالانه 25 میلیارد ریال هزینه می‌شود.

وی با بیان اینکه در سال 54 هزار پرواز مسافری برای جابه‌جایی 8 میلیون و 200 هزار نفر در فرودگاه مشهد انجام می‌شود، بیان کرد: راه‌اندازی فرودگاه منطقه‌ای شهید مدرس کاشمر بدون مشارکت بخش خصوصی امکان‌پذیر نیست.

قاسم‌زاده با اعلام اینکه با روند اختصاص اعتبارات دولتی، راه‌اندازی فرودگاه منطقه‌ای شهید مدرس کاشمر به این زودی انجام نمی‌شود، اظهار کرد: در راه‌اندازی فرودگاه کاشمر مشکلات و معضلات زیادی وجود دارد که برای برطرف کردن آن باید اقدامات اساسی و مهمی را انجام داد.

وی راه‌اندازی و تکمیل کردن فرودگاه شهید مدرس با ابنیه کامل را نیازمند 200 میلیارد تومان اعتبار دانست و عنوان کرد: برای راه‌اندازی فاز نخست این فرودگاه که برای انجام پروازهای آموزشی است، به 40 میلیارد تومان اعتبار نیاز است.

قاسم‌زاده حضور بخش خصوصی و فعال کردن فرودگاه در فاز نخست را برای آموزش اقدامی اثرگذار در راستای تسریع در روند سایر فازها دانست و اضافه کرد: عمده فرودگاه‌هایی که امروز در سطح کشور در حوزه مسافر فعالیت می‌کنند، همین راه را طی کردند.

مدیرکل فرودگاه‌های خراسان رضوی بر فراهم کردن زمینه لازم جهت حضور و مشارکت بخش خصوصی در این پروژه تاکید کرد و گفت: باید با تدوین یک طرح توجیهی و قابل دفاع با حضور بخش خصوصی به سمت و سویی حرکت کنیم که حداقل در یک بازه زمانی دو تا سه ساله به یک دستاورد قابل قبول دست یابیم.

وی با بیان اینکه اختصاص اعتبارات یک میلیاردی و 2 میلیاردی در سال مشکلی را حل نمی‌کند؛ بر تأمین اعتبار از پروژه تاکید کرد و افزود: اگر می‌خواهیم این پروژه به موقع به بهره‌برداری برسد، باید از توان بخش خصوصی استفاده کنیم.

قاسم‌زاده در ادامه به احداث بخشی از باند فرودگاه و انجام عملیات زیرسازی آن اشاره و تصریح کرد: در خصوص موضوع کالی که در مسیر احداث باند وجود دارد، باید به صورت اساسی و فنی برطرف شود تا در آینده با مشکلی مواجه نشویم.

وی در پایان با اشاره به اینکه با تعیین تکلیف وضعیت زمین و انجام فنس‌کشی اطراف آن می‌توان زمینه را برای رغبت و تمایل بخش خصوصی برای سرمایه‌گذاری فراهم کرد، ایمنی پرواز و سلامتی مردم را از مهم‌ترین اهداف شرکت فرودگاه‌ها دانست و بیان کرد: از زمانی که فرودگاه تحویل شرکت فرودگاه‌ها شود، ردیف بودجه لازم برای آن اختصاص می‌یابد.

فرودگاه شهید مدرس معطل اعتبار

در ادامه این جلسه، نماینده مردم کاشمر در مجلس شورای اسلامی گفت: برای به اتمام رساندن این فرودگاه با مشکل اعتبار مواجه هستیم.

محمد اسماعیل نیا افزود: به جهت اینکه فرودگاه شهید مدرس با کمبود اعتبارات تخصیصی مواجه است و به خاطر معطل ماندن پروژه برای 24 میلیارد ریال برای آسفالت باند فرودگاه، مقرر شد قیر مورد نیاز به ارزش 10 میلیارد ریال به صورت رایگان از وزارت راه و شهرسازی تأمین و 14 میلیارد ریال دیگر نیز به صورت دیون توسط پیمانکار انجام شود.

وی با تاکید بر اینکه راه‌اندازی فرودگاه منطقه‌ای شهید مدرس از ضرورت‌های منطقه جنوب خراسان است، خاطرنشان کرد: فرودگاه منطقه‌ای شهید مدرس به زودی با اولویت آموزشی فعال خواهد شد.

نماینده مردم کاشمر در مجلس در ادامه با اعلام اینکه ساخت این فرودگاه از مصوبات سفر هیات دولت به خراسان رضوی است که در سال 87 آغاز شد، عنوان کرد: تا کنون 320 هکتار تملک و بخشی از عملیات اجرایی آن نظیر زیرسازی باند فرود انجام شده است.

وی همچنین به فارغ التحصیل شدن سالانه 90 دانشجوی خلبانی از سه دانشگاه علمی کاربردی هوانوردی در مشهد اشاره و تصریح کرد: بدون شک فعال شدن فرودگاه کاشمر به منظور آموزش گامی مهم در رسیدن به اولویت‌های بعدی در حوزه حمل و نقل بارهوایی و مسافربری است.

اسماعیل نیا یادآور شد: در حال حاضر 2 هزار و 700 متر باند این فرودگاه با عرض 45 متر زیرسازی و آماده آسفالت است.

وی همچنین به حجم بالای محصولات کشاورزی در این منطقه و لزوم صادرات آن به کشورهای حوزه خلیج فارس، آسیای میانه و پاکستان، اشاره کرد و گفت: قطعاً فعال شدن فرودگاه شهید مدرس در حوزه باربری کمک خوبی در راستای حمایت از کشاورزان در شهرستان‌های جنوب خراسان رضوی خواهد بود.

اسماعیل نیا در پایان ساخت فرودگاه مسافربری در کشور را به لحاظ اقتصادی قابل توجیه ندانست و گفت: به منظور توجیه این پروژه و نیز تکمیل شدن سه موضوع با اولویت آموزش، حمل و نقل بار هوایی و مسافر در دستور کار قرار گرفته است.

نظرات

نظر شما جهت ثبت نظر خود در وب سایت عضو شوید
برچسب ها :