آخرین خبرهای هوانوردی:
ثبت سفارش
سفارش کالا
    56 54 547 0912 
   
سفارش کالا

مشاوره رایگان درسی ....

کانال رسمی...

ضمانت محصولات هوانوردی
یک خرید عالی و فوق العاده به همراه یک ضمانت معتبر را با ما تجربه کنید. تمامی محصولات فروشگاه هوانوردی آسمان دارای ضمانت می باشند. فروشگاه هوانوردی آسمان در ۱۵ بهمن ماه سال ۱۳۸۴ به عنوان اولین و بزرگترین فروشگاه هوانوردی فعالیت خود را آغاز نمود.
آمار بازدیدکنندگان
اخبار هوانوردی
1395/04/29 09:38

وجود فرودگاه های زیانده و نیمه فعال در کشور

در آماری غیر رسمی گفته می شود از میان بیش از 60 فرودگاه کشور، 54 فرودگاه متعلق به شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران است که به گفته کارشناسان، در این میان برخی فرودگاهها هفته ای یک یا 2 پرواز دارند و برخی حتی در حالت نیمه تعطیل به سر می برند.
قائم مقام مدیرعامل شرکت مادر تخصصی فرودگاههای کشور 27 دی ماه سال گذشته اعلام کرده بود که تمامی فرودگاههای کشور به جز فرودگاه امام (ره) زیان ده هستند و تنها هزینه ها و درآمدهای فرودگاه مهرآباد با هم برابری می کند.
سیداحمد مومنی رخ در گفت و گو با ایرنا اظهار کرده بود: درآمد این فرودگاه در سال گذشته یک هزار میلیارد ریال بود که به همین میزان نیز هزینه جاری داشت و سر به سر شدن درآمد و هزینه جاری در این فرودگاه در حالی است که فرودگاه ها هزینه های عمرانی زیادی دارد.
این مسئول گفته بود: فرودگاه مشهد نیز یکی دیگر از پرترددترین فرودگاه های بین المللی است که میزان درآمد آن در سال گذشته 930 میلیارد ریال و هزینه آن نیز یک هزار میلیارد ریال بوده است.
وی کل بودجه این شرکت را 13 هزار میلیارد ریال عنوان کرد و گفت: فرودگاهها هزینه بر هستند و هر چه قدر تعداد پروازهای ترانزیتی بیشتر باشد میزان درآمد آن ها نیز افزایش می یابد اما این امر در کشور ما کمتر اتفاق می افتد.
وی میزان مطالبات از شرکت های هواپیمایی را نیز شش هزار و 400 میلیارد ریال عنوان کرد و افزود: راهکارهایی برای تحقق مطالبات طبق قانون ارائه شده است اما تاکنون نتوانسته ایم مطالبات را وصول کنیم.
وی ضریب اشغال صندلی هواپیمایی را 75 درصد عنوان کرد و افزود: اگر این آمار زیر 75 درصد باشد شرکت ضرر خواهد کرد.

***فرودگاه خرم آباد و قدمتی به اندازه جنگ جهانی دوم
باند فرودگاه خرم آباد به عرض 30 متر و طول یکهزار و 800 متر در جریان جنگ جهانی دوم (در اواسط سال 1322) توسط متفقین در محلی روبروی کمپ نظامی بدرآباد که مقرر نیروهای نظامی شوروی سابق، انگلیس و آمریکا بود، صرفا' جهت پرواز هواپیماهای ملخی قدیمی طراحی گردید.
از این باند خاکی پس از خاتمه جنگ جهانی دوم و خروج متفقین از کشور برای جابجایی افسران نظامی از خرم آباد به تهران و بالعکس استفاده می شد تا اینکه شرکت ملی نفت ایران و مخابرات منطقه لرستان زمین های فرودگاه را خریداری و بازسازی نمودند و حدود یکهزار 800 متر از باند جهت استفاده هواپیماهای کوچک پستی آسفالت شد.
مدتی بعد زمین های اطراف فرودگاه خریداری و روستای میانگلال که در مسیر باند فرودگاه قرار گرفته بود جابجا و در نهایت سال 1355 مسئولیت فرودگاه خرم آباد از وزارت نفت به سازمان هواپیمایی کشوری تحویل داده شد.
پس از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی در سال 1357 فرودگاه خرم آباد رشد و توسعه چشم گیری داشت و در سال های اخیر روند توسعه فرودگاه خرم آباد شتاب روز افزونی گرفته و هم اکنون طرح توسعه آن با 520 میلیارد ریال اعتبار در دست اقدام است.
عضو هیات مدیره و معاون نظارت و برنامه ریزی شرکت فرودگاههای کشور نیز با سفر به لرستان در اواخر سال گذشته میزان هزینه های فرودگاه خرم آباد را نسبت به درآمدهای آن بیشتر عنوان کرد.
غلامحسین باقریان در نشست با استاندار لرستان با اشاره به وضعیت درآمدهای فرودگاه خرم آباد اظهار داشت: این فرودگاه سالانه حدود 10میلیارد ریال درآمد دارد.
وی با اشاره به این که میزان هزینه های فرودگاه خرم آباد از درآمدهای آن بیشتر است عنوان کرد: هم اکنون میزان هزینه های جاری این فرودگاه 60 میلیارد ریال در سال است.
عضو هیات مدیره و معاون نظارت و برنامه ریزی شرکت فرودگاه های کشور ادامه داد: این میزان هزینه در فرودگاه خرم آباد بدون احتساب هزینه های سرمایه ای و استهلاک است.
باقریان با بیان اینکه فرودگاه خرم آباد ضرر ده بوده عنوان کرد: اما این فرودگاه به لحاظ اقتصادی می تواند برای استان لرستان نقش تاثیر گذاری داشته باشد.

***فرودگاههایی با کمتر از 25 نشست و برخاست روزانه مفهوم سودآوری ندارند
مدیر فرودگاه خرم آباد همچنین گفت: در حال حاضر به طور متوسط 40 تا 60 میلیارد ریال در ماه برای نگهداری تجهیزات و ساختمان ها، هزینه های جاری شامل آب، برق، گاز، حقوق کارکنان و تاسیسات در این فرودگاه هزینه می شود.
اسفندیار کیانی افزود: این هزینه ها توسط شرکت فرودگاههای کشور تامین می شود و نگهداری تجهیزات، اعتباری در ردیف های استانی ندارد.
وی ادامه داد: در حال حاضر درآمدهای فرودگاه خرم آباد حدود 10 میلیارد ریال است.

***سهم شهرداری های از شرکت های هواپیمایی بیشتر از فرودگاه است
مدیر فرودگاه خرم آباد همچنین گفت: علیرغم ارائه تمامی خدمات فرودگاهها به شرکت های هواپیمایی، اما سهمی که شهرداری ها از این شرکت ها دریافت می کنند به مراتب بیشتر از سهم فرودگاهها است.
کیانی ادامه داد: سهم فرودگاه از درآمد پروازی به ازای هر مسافر 70 هزار ریال است در حالیکه سهم شهرداری معادل پنج درصد قیمت پایه هر بلیط و بین 140 تا 170 هزار ریال محاسبه می شود.
وی افزود: فرودگاه از هر نشست و برخاست هواپیما به طور میانگین ، 900 هزار تا یک میلیون و 400 هزار ریال از شرکت ها دریافت می کند که متاسفانه این مبالغ پرداخت نمی شود.
مدیر فرودگاه خرم آباد بدون اشاره به طلب این نهاد از شرکت های هواپیمایی گفت: در صورت عدم ارائه خدمات به این شرکتها، پروازهای آنان در فرودگاه قطع می شود که بنابراین فرودگاه مجبور به ادامه خدمات است.
کیانی با اشاره به اینکه وصول این درآمدها در تهران متمرکز است، ادامه داد: هزینه های فرودگاههای زیان ده به طور معمول از درآمدهای عوارض عبور هواپیماهای خارجی و سرریز برخی فرودگاههای کشور تامین می شود.

***کاهش تقاضا، از اصلی ترین عوامل زیان دهی فرودگاهها
یک کارشناس صنعت هوانوردی نیز در گفت وگو با ایرنا بیان کرد: کاهش تقاضا از جانب مسافران یکی از اصلی ترین دلایل زیان دهی فرودگاهها است.
پرهام محمدی افزود: در سال های گذشته سازمان هواپیمایی کشوری وظیفه فرودگاه سازی داشته و به دنبال سود نبوده که پس از تاسیس شرکت فرودگاههای کشور و سیستم درآمد هزینه ای این شرکت، مساله ضرر دهی فرودگاهها نمود پیدا کرد.
وی گفت: میزان مسافر یا به اصطلاح'لود فاکتور' برای شرکت هواپیمایی اهمیت زیادی دارد که فرکانس پرواز را تعیین می کند و باید توجه کرد که با فرکانس پرواز پایین، پرواز انجام نخواهد شد.
وی ادامه داد: برای افزایش استقبال مردم به منظور افزایش پروازها، صنعت گردشگری و ایجاد زیر ساخت ها باید با جدیت مورد توجه قرار گیرد.

***نبود ناوگان متناسب با ظرفیت مناطق
این کارشناس اضافه کرد: یکی از دلایلی که موجب تعطیل یا نیمه تعطیلی فرودگاهها می شود، مساله ناوگان است.
محمدی گفت: در حال حاضر بیشتر ناوگان هوایی برای پروازهای متوسط و دوربرد مناسب است در حالی که اگر در این فرودگاهها ناوگان مناسب زیر100 و حتی 50 نفر داشته باشیم، این ناوگان می تواند ارتباط بین فرودگاههای کوچک و فرودگاه اصلی منطقه را برقرار کند که این مسئله باعث رونق فرودگاه های کوچک خواهد شد.
وی همچنین در خصوص واگذاری فرودگاههای زیان ده به بخش خصوصی گفت: در صنعت هوانوردی مساله خصوصی سازی مورد تاکید نبوده و این مهم در تجربه های جهانی نیز ثابت شده است.

***ایجاد ورزش های هوایی در فرودگاههای مستعد
این کارشناس همچنین راه اندازی ورزش های هوایی را کمکی برای درآمدزایی فرودگاه دانست و افزود: نگهداری وسایل ورزش های هوایی هزینه بسیار کمتری نسبت به نگهداری تجهیزات و تاسیسات فرودگاهی داشته و از طرفی در درازمدت، برای افزایش درآمدهای فرودگاه نیز بسیار مناسب است.
به گفته محمدی واگذاری فرودگاههای نیمه فعال یا تعطیل به بخش خصوصی چندان مورد استقبال این بخش قرار نخواهد گرفت.

*** بروجرد در انتظار مصوبه احداث فرودگاه
احداث فرودگاه در شهرستان بروجرد از توابع استان لرستان از 10 سال قبل به عنوان مطالبه ای مهم از سوی مردم این شهرستان مطرح شده است که مسئولان نیز بارها قول احداث آن را داده اند ولی هنوز اقدام قابل توجهی در این خصوص صورت نگرفته است.
احداث فرودگاه شهرستان بروجرد جزو مصوبات سفر دوم هیات دولت دهم به استان لرستان بود و امروز به برکت دولت یازدهم گام هایی در راستای تحقق این مهم برداشته شده است.
در سال های اخیر هر از گاهی خبری از اختصاص بودجه، زمان کلنگ زنی و آغاز عملیات ساخت فرودگاه بروجرد شنیده می شد اما این موضوع پس از چندی به فراموشی سپرده می شد.
مردم بروجرد چند سال است چشم انتظار اجرا شدن مصوبه هیات دولت دهم هستند و همچنان این مطالبه را به عنوان یکی از مطالبات به حق خود از نمایندگان شهرستان در مجلس در خواست می ‎کننددو این در حالی است که فرودگاه خرم آباد سال گذشته کمتر از 75 هزار مسافر جابجا کرده است.
با این شرایط باید توجه داشت آیا ایجاد اینگونه مطالبات برای مردم کار کارشناسی شده ای بوده یا اینکه برخی افراد تنها برای خوشایند مردم یک شهر اینچنین قول هایی داده اند؟
علاوه بر مصوبه دور دوم سفرهیات دولت در جریان نشست کارگروه توسعه استان لرستان به ریاست معاون اول رئیس جمهوری نیز آغاز عملیات اجرایی احداث فرودگاه بروجرد در سه ماه نخست سال 1389 در مصوبات وزارت راه قرار گرفت.
مکان احداث فرودگاه بروجرد از سال 1374 مشخص و یک بار کلنگ زنی این طرح انجام شده است.
در سال 1389 معادل 50 میلیارد ریال اعتبار برای آغاز عملیات ساخت این فرودگاه اختصاص یافت ولی در آن زمان با عنوان اینکه این طرح توجیه اقتصادی ندارد آن را متوقف کردند.
معاون عمرانی و برنامه ریزی فرماندار ویژه بروجرد در خصوص احداث فرودگاه این شهرستان گفت: موضوع احداث فرودگاه بروجرد بیش از 10 سال است در محافل و جلسات مختلف مورد بحث بوده و درگذشته گام هایی در این راستا برداشته شده است.
محمد کیانی افزود: با روی کار آمدن دولت یازدهم موضوع فرودگاه بروجرد وارد بحث جدی تر شد و اقداماتی در این راستا صورت گرفت.
وی اظهار کرد: با توجه به بین المللی شدن فرودگاه بروجرد، میزان زمین های مورد نیاز این فرودگاه از 150 هکتار به 300 هکتار افزایش یافت که تاکنون 150 هکتار از این زمین ها در منطقه ویژه اقتصادی بروجرد به نام شرکت مادر تخصصی فرودگاه کشور خریداری و سند خورده است.
معاون عمرانی و برنامه ریزی فرماندار ویژه بروجرد افزود: 150 هکتار زمین باقی مانده نیز در حال خرید است.
وی تاکید کرد: چارت استخدامی فرودگاه بین المللی بروجرد طبق سازمان مدیریت و برنامه ریزی مشخص شده و این طرح ملی ردیف بودجه گرفته است.
کیانی افزود: امید است با پیگیری‎ های دولتمردان هرچه زودتر شاهد آغاز عملیات احداث مصوبه سفر دوم هیات دولت دهم و آرزوی دیرینه مردم بروجرد باشیم.
وی از نماینده های مردم بروجرد در مجلس شورای اسلامی خواست با توجه به لزوم احداث فرودگاه در این شهرستان پیگیری های لازم را در این راستا انجام دهند.
معاون سیاسی اجتماعی فرماندار ویژه بروجرد نیز فرودگاه را زیرساختی مورد نیاز برای آینده این شهرستان دانست و گفت: احداث فرودگاه و راه آهن خواسته به حق مردم بروجرد است.
احمد گودرزیان افزود: برخورداری لرستان از 2 فرودگاه نقش مهمی در توسعه این استان و شهرستان بروجرد دارد لذا مسئولان استان باید به دید توسعه لرستان به موضوع فرودگاه بروجرد بنگرند.
عباس گودرزی نماینده مردم بروجرد در مجلس شورای اسلامی نیز در این باره اظهار کرد: برخورداری شهرستان بروجرد از فرودگاه، خوب است ولی با توجه به مشکلات و کمبودهای موجود در این شهرستان یک اقدام ضروری به شمار نمی رود.
وی افزود: سالهاست پیرامون احداث فرودگاه در بروجرد صحبت شده و اقداماتی با حدود 2 میلیارد ریال اعتبار انجام شده است که بدون شک با این اعتبار که هزینه خرید یک واحد آپارتمان هم نمی شود، نمی توان فرودگاه ساخت.
نماینده مردم بروجرد در مجلس شورای اسلامی افزود: واجب تر از فرودگاه برای بروجرد پرداختن به مشکلات درمانی، کشاورزی، آب منطقه، اشتغال و توسعه گردشگری است.
وی احداث خط راه آهن در بروجرد را مهمتر از فرودگاه دانست و اظهار کرد: راه آهن مصوبه و ردیف بودجه ندارد لذا باید به صورت جدی پیگیری شود.
گودرزی افزود: برخورداری از خط راه آهن مزایای بیشتری دارد زیرا علاوه بر استفاده عموم مردم به عنوان وسیله ای مهم در حمل و نقل صرفه اقتصادی بیشتری برای دولت و صنایع دارد.
وی گفت: ما مخالف احداث فرودگاه نیستیم اما با توجه به اولویت بندی نیازها و کمبودهای این شهرستان این طرح جزو اولویت های نخست شهرستان بروجرد نیست.
وی افزود: اقتصاد مقاومتی جدولی است با خانه های متعدد و در برنامه ریزی فعالیت ها و اقدامات باید ببینیم هر اقدامی کدام خانه از جدول را پر می کند.
دیگر نماینده مردم بروجرد در مجلس شورای اسلامی نیز در این باره گفت: ساخت فرودگاه در توسعه منطقه و شهرستان بروجرد نقش اساسی دارد.
علاء الدین بروجردی دلیل تاخیر در روند اجرای طرح فرودگاه بروجرد را مراحل اداری و تملک زمین دانست و افزود: امید است با پایان یافتن این مراحل عملیات اجرایی ساخت فرودگاه را شاهد باشیم.
وی با اشاره به وجود حدود چهار فرودگاه در استان توسعه نیافته سیستان و بلوچستان اظهار کرد: استان لرستان از محدود استان های تک فرودگاهی کشور به شمار می رود.
نماینده مردم بروجرد در مجلس شورای اسلامی افزود: بحث فرودگاه و مراحل احداث آن از جمله تملک زمین باید هرچه سریعتر انجام شود.
اخبار هوانوردی - شبیه ساز پرواز - فروشگاه خلبانی - ​مستند هوانوردی - آموزش خلبانی​​​​

نظرات

نظر شما جهت ثبت نظر خود در وب سایت عضو شوید
برچسب ها :