آخرین خبرهای هوانوردی:
سفارش کالا
    56 54 547 0912 
   
(در ایام تعطیل پاسخگوی شما هستیم)

ثبت سفارش
کانال رسمی...

آمار بازدیدکنندگان
ضمانت محصولات هوانوردی
یک خرید عالی و فوق العاده به همراه یک ضمانت معتبر را با ما تجربه کنید. تمامی محصولات فروشگاه هوانوردی آسمان دارای ضمانت می باشند. فروشگاه هوانوردی آسمان در ۱۵ بهمن ماه سال ۱۳۸۴ به عنوان اولین و بزرگترین فروشگاه هوانوردی فعالیت خود را آغاز نمود.
آموزش خلبانی
1390/12/07 00:00

اصل برنولی - ایر فویل

اصل برنولی:

آقای برنولی ، فیزیکدان سوئیسی ، نخستین دانشمندی بود که درباره سیالاتی که سرعتشان کمتر از سرعت صوت بود مطالعه کردند و در این زمینه به نتایج جالب و مهمی رسیدند. یکی از این نتایج کشف اختلاف فشار هوا می باشد. بیان این دانشمند به شرح ذیل می باشد:

اگر سرعت را (Velocity ) در یک سیال مانند هوا افزایش دهیم فشار داخلی آن کاهش می یابد.

بیان این دانشمند بزرگ از طریق عملکرد این اصل با استفاده از یک لوله به اثبات می رسد ، این لوله که قسمت میانی آن باریک می شود را لوله ونتوری (Venturi ) می نامند.

جریان هوا به هنگام ورود به لوله ونتوری دارای یک سرعت مشخص و یک فشار مشخص می باشد. سپس زمانیکه جریان هوا به قسمت باریک لوله می رسد سرعت آن افزایش پیدا کرده و فشار آن کاهش و در نهایت سرعت و فشار پس از عبور هوا از قسمت باریک به حالت اولیه برمیگردند.

 

ایر فویل (Air Foil ) چیست؟:

ایر فویل به سطحی از بال هواپیما می گویند که نسبت به جریان هوا واکنش نشان می دهد . مسئله لوله ونتوری یکی از نکات مهم در صنعت هوانوردی می باشد. با بررسی ایر فویل و همچنین اصل برنولی به این نتیجه می رسیم که هر سطحی در قسمتی از بال هواپیما باعث تغییر جریان هوا شود ، نتیجه ایی مانند لوله ونتوری را برجای می گذارد.

در طراحی و ساخت بال هواپیما از اصل برنولی استفاده شده است. ایجاد انحنا در قسمت بالایی بال هواپیما باعث می شود سرعت جریان هوا افزایش پیدا کند. که در نتیجه سبب می شود اختلاف بین فشار سطح بالایی و پایینی بال نیز افزایش پیدا کرده و نیروی بالابرنده یا همان Lift ایجاد شود.


با توجه به وجود قوس  در سطح بالایی و سطح نسبی صاف در قسمت پایینی ایر فویل باعث می شود سرعت جریان هوا در قسمت بالایی ایر فویل بیش تر از قسمت زیرین باشد.

 

باد نسبی (Relative Wind ):

جهت جریان هوا نسبت به بال هواپیما را باد نسبی گویند. به عنوان مثال اگر بال هواپیما به صورت افقی و رو به بالا حرکت کند باد نسبی به صورت افقی و رو به عقب حرکت می کند.

توجه شود ممکن است بدنه هواپیما در یک خط مستقیم در آسمان قرار داشته باشد ولی در حال کاهش ارتفاع باشد پس نباید وضعیت هواپیما را با مسیر واقعی پرواز یکسان بدانیم زیرا در این صورت باد نسبی متفاوت خواهد بود.

کپی برداری مطلب با درج منبع(فروشگاه هوانوردی آسمان) بلامانع است.

نظرات

نظر شما جهت ثبت نظر خود در وب سایت عضو شوید