در بخش سوم این پست آموزشی با قسمت دیگری از موتور آشنا می شویم:
شاتون Connecting Rod
شاتون یک میله اتصال است ، اهرمی است در موتورهای پیستونی که حرکت خطی پیستون را به حرکت چرخشی میل لنگ تبدیل می کند. جنس شاتون از فولاد بوده و قابلیت انبسط را دارا است.
به این انبساط در مهندسی کشش گفته می شود. دلیل وجود کشش به خاطر حرارت بالا می باشد زیرا اگر این خصوصیت در آن وجود نداشته باشد دچار شکستگی می شود ، در برخی از موتورها به دلیل اعمال فشار زیاد و یا عدم روانکاری مناسب توسط روغن موتور فشار وارده از حد مجاز بالاتر رفته و باعث شکستگی شاتون می شود. این قطعه سبک بوده اما دارای مقاومت بالایی است.

شاتون دارای دو سر می باشد ، یک سر دایره ای بزرگ که به آن Big End می گویند و به میل لنگ وصل می شود و در طرف دیگر ، سر دایره ای کوچک وجود دارد که به آن Small End گفته می شود و به پیستون وصل می گردد. به حد فاصل بین این دو سر دایره ای شکل ساقه گفته میشود.
سر سیلند Cylinder Head
جنس این قسمت از آلومینیوم بوده و برروی سیلندرها قرار میگیرد ، ایجاد پوشش و همچنین وکیوم کردن موتور از دیگر وظایف این بخش می باشد ، سر سیلندر باید تحمل بالایی در برابر حرارت داشته باشد.
میل سوپاپ The Valve Operation Gear
قطعه ای است که وظیفه آن باز و بسته کردن سوپاپ ها می باشد ، میل سوپاپ توسط یک زنجیر یا یک تسمه به میل لنگ متصل است که به آن زنجیر تایم یا تسمه تایم گفته می شود. در موتورهای چهارزمانه به ازای دو دور چرخش میل لنگ ، میل سوپاپ یک دور می چرخد

کپی برداری این مطلب با درج منبع آن ( فروشگاه خلبانی آسمان ) مجاز می باشد.